Skip to main content

Een effectieve Pinterest pin zorgt voor kliks naar je website, repins, meer impressies en kan leiden tot aankopen. Er komen meerdere factoren kijken bij het maken van een effectieve pin. Simpel gezegd kun je deze factoren opsplitsen in 2 groepen. Eén die draait om Pinterest SEO en één groep die betrekking heeft op het design van je pin. In dit artikel gaan we focussen op hoe je het beste design creëert om die bezoekers naar je website te trekken.

Kleurgebruik

Pins waarin voornamelijk donkere kleuren worden gebruikt worden 20 keer minder vaak gerepind. Dat willen we natuurlijk niet! De kleuren rood en roze werken daarentegen wel goed. Pins met dat kleurgebruik werken weer beter dan designs met veel blauw tinten. Ook het tonen van gezichten in pins levert 23% minder repins op.

Relevantie

Het design van je Pinterest pin moet matchen met de beschrijving die je plaatst als pin titel en pin beschrijving. Wanneer dit niet op elkaar aansluit verwart dit niet alleen de gebruiker maar ook het Pinterest algoritme. De foto of achtergrond moet iets toevoegen aan je verhaal.

Call to action

De truck om je bezoekers door te laten klikken naar je website is om niet alles al bloot te geven in de pin zelf. De gebruiker moet een reden hebben om naar je website te willen gaan. Laat dus wat informatie weg en voeg een duidelijke call-to-action toe die aangeeft dat bezoekers meer kunnen vinden op je website.

Wat altijd uitstekend werkt op Pinterest zijn de how to pins. Dit geeft perfect weer dat de gebruiker iets kan leren of meer te weten kan komen door op de pin te klikken.

Lettertype

Veel pins gebruiken twee verschillende lettertypen. Een duidelijk lettertype waarin het merendeel van de tekst in is geschreven en een opvallende lettertype, zoals een handwritten lettertype, welke je enkel gebruikt om een of twee woorden op te laten vallen.

Formaat afbeelding

80% van de Pinterest gebruikers gebruikt Pinterest op een smartphone. Daarom is het ontzettend belangrijk dat je pin verticaal is. Als ratio kun je 2:3 of 4:5 aanhouden.  Canva hanteert bijvoorbeeld voor een pindesign 1000 x 1500 of 1080 x 1920 (voor ideepins) pixels. Je kunt ook kiezen voor 1500 x 1500. Verticale pins zorgen voor meer repins en clicks omdat ze meer ruimte innemen op een scherm.

Tools

Gebruik Canva of als je al over Tailwind beschikt, de Tailwind creator. Canva bied je een tal van mogelijkheden in lettertypes, kleuren, foto’s en is heel gemakkelijk in gebruik. Canva Pro kan je extra’s bieden zoals bijvoorbeeld het gebruik van stock foto’s of het  makkelijk verwijderen van de achtergrond van je foto. Je kunt in Canva een aantal templates creëren die je vervolgens meerdere malen kunt inzetten.

Extra tips van het Pinterest platform zelf


Houd een goede balans met je branding elementen. Wanneer je logo of domeinnaam te veel plaats in beslag neemt in je pin kan dit lijken op een advertentie. Dit neemt de kans op het vast pinnen van je pin of doorklikken af.

En daarnaast is kwaliteit nog een belangrijk punt. Dit behoeft weinig uitleg. Foto’s van hoge kwaliteit komen beter over en presteren daarom ook beter.

Do & don’t op een rijtje:

Do:Don’t:
Formaat van 1000 x 1500 px of 1500 x 1500 pxKleiner formaat of vierkant
Lichte afbeeldingen en kleurenDonkere afbeeldingen
Rood en roze tintenBlauw tinten
Een foto of achtergrond die het geheel ondersteundEen foto of achtergrond die niet aansluit op wat je wil vertellen. Of een geheel witte achtergrond.
Call to action toevoegenAlle informatie vertellen in de pin
Duidelijke lettertype gebruikenTe veel handwritten lettertypen gebruiken waardoor het slecht leesbaar wordt
Maak kwaliteit pinsGebruik van pixel foto’s of lettertype.

 

Leave a Reply