Skip to main content

Pinterest is geen social media, maar een visuele zoekmachine. Waarom Pinterest geen social media is ga je leren in dit artikel waarin ik de verschillen tussen Pinterest en Instagram uiteen zet.

Pinterest is een geweldig platform om door te linken naar je website. Waar social media zoals Instagram, Tik Tok of Facebook gesloten platformen zijn. Iedere pin biedt je een mogelijkheid om door te linken. Dit kan zowel in worden gezet voor bloggers, personal coaches als webwinkels.

Pinterest leent zich er perfect voor verkeer naar je website te leiden, meer verkeer leidt tot meer verkoop. Instagram is meer gericht op het bouwen van je brand en leent zich dan ook goed om je klanten of volgers duidelijk te maken of wie jij of jullie als merk zijn. Dat is niet waar de kracht van Pinterest ligt.

Volgers

Pinterest is het medium waar je met de minste volgers het meeste kan bereiken. Wie Instagram of Facebook inzet voor zijn of haar merk weet dat het erg veel tijd en energie kost om een following op te bouwen. Vervolgens wordt maar aan een deel van je volgers je content tentoongesteld. Maar deze volgers heb je wel nodig om je producten onder de aandacht te brengen.

Daarom leent Instagram zich goed voor het neerzetten van je merk. Instagram is een erg gesloten platform, waar je maar 1 optie hebt om volgers door te linken, via de link in bio. Hier haakt echter 70% al af! Bij Pinterest geeft iedere nieuwe pin een optie om door te linken. Dit zie je ook terug in de tijdsspanning die je ziet bij de pins. Als je een goede SEO toepast (hier kan ik je mee helpen!) blijven je pins en terug komen.

Instagram laat zien wat er in het verleden is gebeurd. Pinterest is gefocust op de toekomst.

Show off

Het is geen geheim meer dat social media vooral de mooie kant van het leven belicht en dat het hierin erg selectief is. We laten vooral zien wat we gaan doen of hebben gekocht. Daarentegen gebruiken Pinner Pinterest voor zichzelf. Om inspiratie op te doen voor wat zij willen doen, maken of kopen. Dit is een erg belangrijk uitgangspunt om in gedachten te houden als content creator. Dit verandert namelijk de hele insteek van het platform.

Tijdsspanning van content

Daarnaast is de tijdsspanning van een pin vele malen langer, deze kan zelfs oplopen tot 1 of 2 jaar! Deze lange tijdsomloop telt vaak voor seizoensgerelateerde content, iets waar Pinterest erg sterk in is. Voor alledaagse content geldt ook een ruime tijdsspanning van een aantal maanden. Dit komt omdat Pinners actief op zoek zijn naar een bepaald onderwerp (functie zoekmachine). Met goed toegepaste SEO blijft jouw pin dus in omloop. Vergelijk dit eens met dat uurtje op Instagram!

Interactie

Iedereen die van Instagram gebruikt maakt weet dat je post het beste presteert in het uur nadat je je content hebt geplaatst. Op het moment van posten moet je zelf ook actief zijn op Instagram om zo jouw post onder de aandacht te krijgen van meer volgers. Dit vergt dus tijd een aandacht.

Wanneer je een pin plaatst op Pinterest hoef jij op dat momenteel niet zelf actief te zijn op het platform. Tailwind is een officiele partner van Pinterest en is er op gericht dat je je content vooruit kan plannen. Zo kun je dus creëren, inplannen en komt jouw content online op tijdsstippen dat jij iets anders aan het doen bent. Pinterest probeert interactie meer toevoegen aan het platform door de reacties die je achter kunt laten en de ‘ ik heb dit geprobeerd knop’. Maar ontleent hier niet de populariteit aan die Facebook en Instagram doen aan likes en shares.

Feed

Pinterest maakt gebruik van een smartfeed. Hierin wordt content aan je voorgesteld van zowel bedrijven of personen die je volgt als van bedrijven/personen die je niet volgt. Het is dus voor kleine ondernemers veel makkelijker om hun content onder de aandacht te brengen van hun doelgroep. Zeker als je beschouwt dat 93% van de zoekopdrachten op Pinterest niet merk-gerelateerd is.

Instagram maakt gebruik van de volgers feed en de ontdekkingspagina. Jouw doelgroep moet dus een extra stap ondernemen om eventueel met jouw in contact te komen.

Overeenkomst

Een grote overeenkomst tussen Pinterest en social media is dat alle platformen het (veelvoudig) creëren van eigen content voor opstellen. Zowel bij Pinterest als Instagram, Facebook of LinkedIn wordt je pagina hoger gewaardeerd naarmate je er meer kwalitatieve content plaatst.

Zie jij het verschil tussen Pinterest en Instagram? Wil je Pinterest inzitten voor jouw onderneming? Neem dan zeker eens contact op om je wensen te bespreken.

 

 

Leave a Reply