Skip to main content

De beste pins zijn visueel aantrekkelijk, zijn duidelijk over de context en maken mensen nieuwsgierig. Het is eenvoudig om geweldige pins te maken. Eerder schreef ik al eens een artikel over hoe je een effectieve pin maakt voor het algemeen gebruik van Pinterest. In dit artikel belicht ik specifiek effectieve pins die je in kunt zetten voor e-commerce.

Check ook even het voorbeeld hieronder waarin alle tips zijn toegepast.

Verticale afbeeldingen

Dit is Pinterest regel nummer 1: Verticale afbeeldingen. Ik raad een beeldverhouding van 2:3 aan (bijv. 1000 x 1500) Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit die opvallen in de feed van een gebruiker.

Zeer belangrijk voor webshops: gebruik geen witte productfoto’s voor je pin! Dit komt helaas nog erg veel voor op Pinterest maar dit levert geen resultaat op. Gebruik in plaats van een productfoto een lifestyle foto, zoals je ook bijvoorbeeld op Instagram zou plaatsen. Laat de gebruiker zien hoe het product er in de praktijk/gebruik uitziet.

Maak van je merk het middelpunt

Maak van je product of service het middelpunt. Vermijd abstracte afbeeldingen of lifestyle afbeeldingen die niet specifiek aansluiten bij jouw merk of product/dienst.

Laat je logo zien

Zet je logo op elke pin, maar houd het wel subtiel! Vermijd de hoek rechtsonder, want daar komen de Pinterest pictogrammen te staan.
Je kunt er ook voor kiezen om op de afbeelding je url toe te voegen. t

Voeg tekstoverlay toe

Dit is een erg belangrijke tip die vaak nog wordt overgeslagen. Tekstoverlay is de tekst die wordt weergegeven op je pinafbeelding om hem op te laten vallen en verder te verduidelijken wat voor product of dienst je aanbiedt. Houd de tekst kort voor goede leesbaarheid op mobiele apparaten.

Titels en beschrijvingen

Het Pinterest Algoritme waardeert juist omschreven titels en beschrijving. Laat hier de kans voor SEO ook zeker niet liggen. Door duidelijke titels en beschrijvingen wordt je pin sneller ontdekt in de zoekresultaten. Je kunt maximaal 100 tekens gebruiken voor je titel en maximaal 500 voor je beschrijving.

Bekijk jouw links

Het belangrijkste onderdeel! Je wilt natuurlijk dat Pinterest gebruikers op jouw pin klikken om ook daadwerkelijk naar je website te gaan. Je hebt ze overtuigd met je design en beschrijvingen, nu moeten ze doorklikken! Controleer of de link actief is en snel laadt. Zorg ervoor dat het onderwerp en de beelden van je site overeenkomen met je pin.

Stel je wil linken naar dat ene leuke zomerjurkje, vraag jezelf dan het volgende af: hoe snel is dit jurkje uit de collectie? Als dat jurkje uitverkoopt waar leidt je pin dan naartoe? Denk er ook eens over na om te linken naar de productcategorie jurken bijvoorbeeld. Zo ziet de gebruiker meteen een grotere selectie van je aanbod en deze link zal waarschijnlijk nooit verlopen!

Ga jij aan de slag met pins voor je webshop?

Had je hier graag nog meer hulp aan ondersteuning bij gehad? Neem dan zeker even contact met mij op!
Wil je zelf graag meer leren? Kijk dan eens naar het e-book ‘Pinterest strategie voor webshops’.

Voorbeeld

De twee pins hieronder laten goed het verschil zien. De pin rechts heeft bovenstaande tips niet toegevoegd. De gebruiker zal nu niet weten waar hij/zij terecht komt als er op de pin wordt geklikt. De pin links maakt dit wel duidelijk.

 

Leave a Reply